Besøk fra Palestina 2018

Norges kristelige studentforbund og Palestine Youth Ecumenical Movement (PYEM) inviterer til en rekke spennende arrangementer mellom 5. og 15. oktober. Her finner du en fullstendig oversikt over hva du kan få med deg i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Tromsø, Kristiansand – og Aust-Torpa med! Oversikten oppdateres kontinuerlig.

De fire gjestene våre kommer for å fortelle om den kristne motstandskampen mot den israelske okkupasjonen. PYEM er et tverrkirkelig nettverk av kristne ungdommer i Palestina som mobiliserer til ikkevoldelig motstand, blant annet gjennom å oppfordre til boikott av israelske varer. Besøket er en del av et gjensidig utvekslingprosjekt mellom de to søsterorganisasjonene, og som du kanskje husker reiste fire Forbundene til Palestina i juli.

Gjestene våre skal på en liten norgesturné med temakvelden Kristne palestineres motstandskamp. Hvordan er livet som kristen minoritet i Palestina? Hvordan kjemper de kristne palestinerne mot den israelske okkupasjonen? Hvilke løsninger og fremtid håper de på? Det blir både presentasjoner og muligheter for å stille spørsmål. Temakvelden kommer til et sted nær deg på følgende tidspunkt:

Oslo: 9. oktober, Universitetsgata 20 kl. 19. Appell ved Tora Systad Tyssen, leder av Fellesutvalget for Palestina. Facebook-event.

Trondheim: 10. oktober, Singsakerbakken 13 kl. 19. Facebook-event.

Stavanger: 11. oktober, Sandvigå 7 (lokalene til Kverkerne i Stavanger) kl. 18. Appell ved Ingebreth Forus, leder av Palestinakomiteen i Stavanger. Facebook-event.

Bergen: 11. oktober, Forbundets lokaler i Allégaten 40 kl. 19. Facebook-event.

Kristiansand: 12. oktober, Domkirkens menighetshus (Gyldenløves gate 9). Facebook-event.

Tromsø: 12. oktober, Kirkens Bymisjons lokaler i Parkgata 22 kl. 19. Facebook-event.

Søndag 14. oktober kl. 11:30-12:30 har du også muligheten til å møte besøket fra Palestina. I samarbeid med Palestinakomiteen arrangerer vi en panelsamtale under årets Globaliseringskonferanse (klikk på linken for billetter og praktisk info). Du treffer oss også på standområdet før og etter panelsamtalen.

Gjestene deltar under hele Forbundshelga, så er du en av de heldige som har fått plass på Haugtun kan du glede deg ekstra mye til årets sosiale høydepunkt i Forbundet!

Cathrine Abuamsha (26)
My Name is Cathrine Abuamsha, I’m a Palestinian practicing lawyer, specialized in
International Human Rights Law.

I’ve been active in community work for long time, and a member of many youth groups;
including the YMCA youth group since 2010, and the Palestinian Youth Ecumenical Movement
(PYEM) since 2012.

I participated in many regional and international exchange programs, and I believe in the impact
these programs can have on youth and society, as they have been granting me the platform as a
Palestinian woman to share my experience under the Israeli occupation, raise awareness on our
reality, hopes and actions we take for reaching a just peace in our country, while learn about
others as part of this world we all share.

Yacoub Sayej (25)

I work as a sales representative for a Palestinianbroadcast equipment company, I have been volunteering and involved incommunity and youth development work ever since I was 13 years old.
Most notably with the YWCA, JAI and PYEM, especially in my hometown of Birzeit!

I have participated in many international programs andconducted trainings and workshops in many subjects such as the S2C, BDS, YPP, Keep Hope Alive, and Advocacy for Palestine, I love to travel, meet people, and advocate for my cause, because I believe in justice and equal human rights for everybody.

Yasmine Rishmawi

I am a Palestinian Christian born and raised in the town of Bethlehem. I amolding a BA in Mechanical Engineering, and plans to pursue a Master’s degree in Peace Studies and Conflict Transformation. From early age I realized the importance of being an active member of society; given the fact that I was born during the first intifada, lived through the second and currently living through the continuous fight for return and freedom. Since 2005 I started taking part in the Joint Advocacy Initiative’s annual Journey for Justice Program, Olive Planting and Picking programs.

In 2010, I joined the World Student Christian Federation’s (WSCF) family, since then I have been part in over a dozen of the various conferences, workshops and exposures that the WSCF organizes. Today, I am part of the Palestine Youth Ecumenical Movement (PYEM) which is part of the Global WSCF and she is part of the Excutive Committee (ExCo) of the WSCF.

I am an eternal optimist who is passionate about peace, justice and equal human rights.

Kontakt:
Torkil Hvidsten, generaksekretær, post@forbundet.no eller 414 78 657.
Per Høyland, organisasjonsutvikler, per@forbundet.no