Dæ bli no arti’, ja!

Landsmøtet 2018 valgte Ingvild Yrke til ny leder av Forbundet. Andreas Torgrimsen Eggesvik ble valgt til nestleder. Begge fikk stående applaus av delegatene fra lokalforbundene, og gleder seg til å ta fatt på arbeidet.

Trønderen Ingvild Yrke er, akkurat som Solan Gundersen i Flåklypa, den personifiserte morgenfugl, barnefødt optimist med heimestrikka sokker og lav moral. Hun har vært medlem av Trondheimsforbundet siden 2014, og sittet tre perioder i det lokale styret. Det siste året har Ingvild vært både 1. nestleder og styreinstruktør. Ved sida av livet i Forbundet og Singsakerbakken 13, vårt eget kollektivhus i Trondheim, jobber Ingvild som menighetspedagog. Ingvild har studert både teologi, historie, pedagogikk og musikk. Hun har også vært dirigent og primus motor for Singsakerbakken Spisskammerkor.

Andreas Torgrimsen Eggesvik er ikke trønder, men bor i Trondheim likevel. Han har vært profileringsansvarlig i Trondheimsforbundet og representant i landsstyret. Andreas studerer kybernetikk og robotikk på NTNU. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, men det høres veldig kult ut. For ikke å si en smule vanskelig.

Men hvem skjuler seg bak de flotte fasadene? Jeg tok en prat med begge de ferske tillitsvalgte etter landsmøtet 16.-18. mars.

Gratulerer! Hva føler dere nå?

Foto: Frøydis Indgjerdingen

– Det er veldig rart, artig, og en helt ny følelse! Jeg fikk stående applaus fra salen, og det kjentes veldig fint å få en så god start på vervet, sier Ingvild.
– Jeg er veldig spent på hvordan det blir å være nestleder, skyter Andreas inn. Særlig nå som landsmøtet har lagt ned arbeidsutvalget. Vi må organisere ting på nye og forhåpentligvis bedre måter.
– Vi må lage det nye landskapet sjøl, sier Ingvild, og definere strukturen fremover.

Nye stier skal tråkkes opp altså. Hva tenker dere om at begge dere to bor i Trondheim, langt unna Universitetsgata 20 hvor Torkil og jeg sitter?

– Det kommer nok til å gå veldig bra, Skype gjør susen. Forbundet har etter hvert klart å bygge opp en nasjonal identitet i tillegg til lokalforbundsidentiteten, så jeg er helt trygg på at medlemmene forstår at vi representerer hele organisasjonen og ikke bare Trondheim, sier Andreas.
– Det er også en trygghet for meg som leder at jeg har nestlederen i nærheten, skyter Ingvild inn.

Etter et veldig bra Landsmøte, hvor går veien videre? Hvor skal «støtet» settes inn?

Vi skal fortsette prosessen med å gjøre Forbundet enda større og synligere. Den nye logoen, for eksempel, er en skikkelig boost. Jeg tror semesterstarten til høsten blir veldig bra med nytt og fresht materiell til forbundsstanden! Vi skal bygge videre på den positive energien som finnes i organisasjonen nå, og virkelig sette inn støtet på rekruttering, sier Ingvild.
– Jeg gleder meg veldig til å stå på stand med oppdaterte flygeblader og materiell, sier Andreas.

Delegatene på landsmøtet 2018. Foto: Dag Håvard Engebråten

Fremad marsj! Hvilke tanker sitter dere igjen med etter landsmøtet?

– Det er jo på landsmøtet og på Forbundshelga at folk opplever at vi er noe mer enn vennegjengen der vi kommer fra. Jeg husker selv at jeg i begynnelsen ikke helt skjønte poenget med hvorfor vi skulle forholde oss til de andre lokalforbundene. Nå synes jeg de nasjonale samlingspunktene er fantastiske, fordi man selv blir så engasjert av å møte andre og høre hvordan de driver sine lokalforbund. I tillegg til at man får nye venner, selvsagt, sier Andreas.
– Enig! Man driver lokalforbund på en annen måte når en har deltatt på nasjonale arrangementer. landsmøtet er derfor kjempeviktig, ikke bare som vår demokratisk valgte øverste organ, men også som møteplass og katalysator: Hvor går veien videre, hvor har vi vært, og hva står vi for?
– Etter at landsmøtet var ferdig fikk alle muligheten til å si noen ord om hva de syntes om møtet. Alle var positive, sånn bortsett fra til utvalget i godteriskålen. Noen sa til og med «nå ble jeg skikkelig gira på å vedta masse greier!». Da lo folk, både fordi det var morsomt, men også fordi det traff noe dypere – folk ble rett og slett gira! Her opplever en at det er kort vei til toppen. I tillegg fikk vi tilbringe en helg sammen med Forbundets to ansatte, som jo er skikkelig greie folk, ler Andreas.

Nei kutt ut du, a! Jeg blir flau.

– Det kan være lett å oppfatte prinsippene og politikken vår som hugget ut i stein, men på landsmøtet opplever du at det ikke er tilfellet. Vi former faktisk vår egen fremtid! Det er spennende å få være med på, sier Ingvild.

Takk for at dere stilte opp i dette mini-intervjuet! Er det noe mer dere vil legge til, trekke fra, multiplisere eller dividere?

– Jeg blir mer og mer stolt over Forbundet. Jeg blir stadig bedre kjent med organisasjonen og dens historie, samtidig som jeg møter flere og flere som opplever Forbundet som noe meningsfylt i livene deres. Forbundet er en levende organisasjon med masse bra folk og engasjement. Det gjør meg ekstra stolt når jeg skal være leder – det er det som gjør det artig, avslutter Ingvild.

I tillegg til Ingvild og Andreas består det nye landsstyret av: Edel-Marie Haukland (Bergen), Eilif Tanberg (Oslo), Ingvil Enoksen (Oslo), Regine Aspmo Kjærran (Tromsø), Torun Bjørgo (Trondheim), Marianne Meling-Kvamsøe (Stavanger).

Coverfoto: Frøydis Indgjerdingen