Dag 3: Ramalla og Nabi Saleh

BDS National Coalition

I Ramallah møtte vi Omar Barghouti fra (BDS National Coalition). Han er både ingeniør og tidligere danseinstruktør, men jobber nå i et IT-selskap og bruker nærmest all sin fritid på BDS-aktivisme. BDS-bevegelsen ble etablert i 2005 er og er en grasrotbevegelse hvor 99,9 % av arbeidet er basert på frivillighet. BDS står for boicott, divestment og sanctions. BDS-bevegelsen er i dag en internasjonal bevegelse bestående av organisasjoner, foreninger, kirker og så videre, rundt omkring i verden. Bevegelsen er inspirert av anti-apartheid-bevegelsen i Sør-Afrika, og jobber mot følgende mål:

1. Å få slutt på okkupasjonen av Palestina
  2. At Palestinere skal få de samme rettighetene som Israelere
  3. At Palestinere i eksil skal få muligheten til å vende hjem

BDS er effektivt rett og slett fordi det rammer staten Israel økonomisk. Kapitalismen bryr seg ikke om etikk og menneskerettigheter, kun profitt. Men press fra forbrukere kan få store selskap til å trekke seg ut fra samarbeid med staten Israel, hvis selskapene forstår at de kan miste penger. BDS kan faktisk koste Israel 60 milliarder dollar over ti år.

Selv om krigen ennå ikke er slutt, har BDS-bevegelsen vunnet flere slag, blant annet har de nylig fått artisten Shakira til å avlyse en planlagt konsert i Tel Aviv, og de har fått Argentina til å avlyse en planlagt «vennskaps-fotballkamp» mot Israel.

Det var svært inspirerende å møte Omar og lære mer om BDS-bevegelsen. Han er et av mange levende bevis på at ikke-voldelig motstand mot okkupasjonen virker. Han minnet oss også på at BDS ikke er antisemittisk, eller anti noe-som helst; annet enn anti-apartheid.

Besøk i Nabi Saleh

Etter besøket i Ramallah, dro vi til landsbyen Nabi Saleh. Her bor ca. 500 palestinere som sverger til ikke-voldelig motstand mot okkupasjonen. Her møter vi blant annet Basim Tamimi, som er far til 17 år gamle ‘Ahed som sitter i fengsel etter å ha klappet til en soldat som skjøt søskenbarnet hennes. ‘Ahed vil ikke komme ut av fengsel før om 11 år. Per dato sitter 17 av beboerne i landsbyen i fengsel – 7 av dem mindreårige. 80 prosent av landsbyen er blitt ødelagt av Israelske myndigheter.  De forteller at Palestinere som arresteres kan fengsles i seks måneder uten å en gang få vite hva de er arrestert for, og at dette kan utvides med ytterligere seks måneder. I fengslene må Palestinerne kjøpe mat, og de kan ikke regne med å få medisinsk hjelp.

Til tross for at landsbyen er omgitt av bosettere, og selv om det fleste av innbyggerne har mistet både familiemedlemmer og venner, og selv vært fengslet eller avhørt klarer de på utrolig vis å holde motivasjonen oppe og fortsette å kjempe på fredelig vis for sine rettigheter. Innbyggerne her er, som de fleste andre Palestinere vi har møtt så langt, opptatt av at de ikke vil bære en offerrolle – og er opptatt av å bære en identitet som forkjempere for frihet og rettigheter. På spørsmål om hvordan de klarer å ikke miste besinnelsen og ty til vold, til tross for hvor mye smerte de opplever, svarer de at de er opptatt av å bevare sin integritet, og å lære barna sine kjærlighet fremfor hat.  «They can’t occupy our minds, you know.»

Tekst og foto: Frøydis Indgjerdingen

Husk å melde deg på Forbundshelga ! Fjern