En Palestinsk korsvandring

Forbunder og forhenværende Akt-redaktør, Kristine Hovseth Hovland, har nærmet seg Palestinas kristne gjennom en korsvandring blant landets kunst og liturgi.

I artikkelen“En palestinsk korsvandring” skriver Hovseth Hovland om hvordan Palestinas kristne opplever Bibelhistorien i sammenheng med over 40 år med okkupasjon.

Bibelens historier blir deres egne

Palestinas kristne leter etter ord som uttrykker lidelsen de lever i. De snakker om rettferdig fred, om et undertrykket folk, om makt og avmakt. De leser bibelhistoriene inn i egne liv og lar dem finne gjenklang i dagens frustrasjon og fornedrelse. De trekker linjer fra langfredagsfortellingene til sine egne historier”, skriver hun og har samlet noen av de linjene  i “en palestinsk korsvandring”, nåtidens Via Dolorosa.

Idé og deler av innhold er tatt fra en liturgi satt sammen av Sabeel, et palestinsk senter for frigjøringsteologi.