Fokus på homofili og religion

I fjor dro Ashild M. Vige og Stian A. Antonsen i Skeiv ungdom på utveksling til Kenya. Dette førte til et samarbeid om bekjempelse av hatvold mot homofile. Foto: Benedicte Jensen/www.gaysir.no

Skeiv Ungdom har i år som i fjor fått midler av LNU til å utvide samarbeidet med Kenya.

Denne gang vil hovedfokuset ligge på religion og homofili, under prosjektnavnet «Sexuality and Spirituality». Også Norges Kristelige

Norges Kristelige Studentforbund kommer til å følge opp dette samarbeidet, bidra med ressurser og flette det inn i høstprogrammet.

Bakgrunnen for dette er at kristne og muslimske miljøer i begge land er de som uttrykker størst motstand mot LHBT-personer, viser en ny rapport som ble utarbeidet utvikslingen i Kenya i fjor, hvor  hatvold mot homofile var tema.

Se også: Ny Kenya-utveksling

Fokus på religiøs motstand

– Rapporten viser tydelig hvor viktig religion er, både som trigger bak hatmotivert vold, men også hvor sårt det kan være for de som blir kasta ut av sine kristne eller muslimske menigheter på grunn av seksuell orientering, sier Stian Antonsen som sammen med Ashild Marie Vige deltok på utvekslingen i fjor.

– Også i Norge er det innenfor konservative kristne og muslimske miljøer at lhbt-personer møter størst motstand, sier Antonsen i en pressemelding.

Årets utveksling vil derfor ha hovedfokus på nettopp religion, under tittelen «Sexuality and Spirituality».

Se også: Fortsetter samarbeid med Kenya

Samarbeidet starter i Oslo til høsten

To representanter fra Skeiv Ungdom og to fra Kenya skal ha et fire måneders samarbeid i Oslo for å jobbe med temaet «seksualitet og spiritualitet».

Trolig kommer deler av dette arbeidet vil finne sted i Forbundets lokaler i Universitetsgata 20.

Deretter flytter de samarbeidet til Kenya i ytterligere fire måneder.

Så følg med!