Husk nominasjon til Kirkevalget 2011

Nominer din kandidat innen 15. mars!

Fristen for å nominere kandidater til bispedømmerådsvalget er tirsdag 15. mars 2011, så heng i! Landsstyret i NKS har vedtatt punkter som vi tilbyr de nominerte å stille seg bak. Se alle punktene i saken.

Alle menighetsråd kan nominere kandidater til bispedømmerådsvalget. Forbundet oppforderer alle forbundere, forbundsvenner og forbundssympatisører om å engasjere seg i dette arbeidet.

Foreslå gode kandidater

Vær med og finn frem til gode kandidater som kan fremmes som vanlige rådsmedlemmer, og jobb for at ett eller flere menighetsråd fremmer disse kandidatene til valgkomiteen! Kandidatene kan kun fremmes i det bispedømmet hvor de har folkeregistrert adresse, og ansatte i Den norske kirke kan ikke foreslås.

Forslag fra Landsstyret

Landsstyret i Forbundet har i forbindelse med Kirkevalget vedtatt noen punkter som sier noe om hvor vi vil med Kirken, og hva vi vil at de som velges til å styre Kirken de neste årene skal stå for. Denne  plattformen vil vi tilby alle de nominerte kandidatene å stille seg bak.

Vi vil:

• At Den norske kirke skal lytte til stemmer fra sør og søke samarbeid med sosiale bevegelser som arbeider for global rettferdighet, fred og menneskerettigheter.
  • At Den norske kirke skal gi sin tydelige støtte i miljø- og klimaspørsmål.
  • At Den norske kirke skal behandle alle likt uavhengig av kjønn, alder, seksuell legning, samliv, sosial status og etnisitet.
  • At Den norske kirke skal være en maktkritisk og demokratisk folkekirke som tar de svakestes parti, og være en tydelig stemme for en mer human asylpolitikk.
  • At Den norske kirke i større grad skal fokusere på å gi mennesker et godt liv før døden, og løfte frem verdien av alt det skapte.
  • At Den norske kirke skal åpne opp for vigsel av likekjønnede par.

Mer om Kirkevalget 2011, finner du her.