Kirkenekt av mannlig kvinnenekt

- Kvinner er rettelig kallet

Femti år etter Ingrid Bjerkås er det fortsatt lov til å nekte å samarbeide med kvinnelige prester. Dette runger som et innestengt pust fra fordums tid, skriver forbundsleder Andreas Ihlang Berg på debattplass i dagens Vårt Land.

Som et innestengt pust fra fordums tid gis tillatelse til samarbeidsnekt på bakgrunn av ”samvittighetskvaler”. Vi forstår ikke hvordan slike prester har samvittighet til å bruke sitt embete som en symbolsak for sin kvinnediskriminering.

Prestetjenesten er en praktisk tjeneste, som i følge Confessio Augustanas artikkel 14 legger til grunn at man er ”rettelig kallet”. I alle andre yrker som renovasjonsarbeider, lærer, frisør, professor osv, vil det å være kallet rett ikke bare si å ha en indre følelse av et kall til tjeneste, men arbeidsplassen må ansette henne eller ham i tjenesten. Slik skal det også være i kirken. Når biskopene kaller mennesker som prest gjennom ordinasjonen, har kvinner så vel som menn rett til å bli møtt på sin arbeidsplass som likeverdig kollega i kallet. Der hvor man i Dnk kan forbeholde seg retten til ikke å samarbeide med kvinnelige prestekolleger ville situasjonen vært en helt annen i arbeidsmarkedet for øvrig. Vi kunne aldri ha nektet å arbeide med kvinnelige kolleger på bakgrunn av personlige samvittighetskvaler, rett og slett av hensyn til likestillingsloven.

Må ta konsekvensene

Kirka kan ikke lenger se på og stilltiende akseptere en diskriminering på grunnlag av kjønn. Biskopene må ta konsekvensene av ordineringene med å være seg sitt arbeidsgiverforhold bevisst og slå ned på all form for diskriminering som blir gjennomført i Guds navn blant deres ansatte.

Av Andreas Ihlang Berg, Leder i Norges Kristelig studentforbund og Ingrid Brækken Melve, styremedlem i Norges kristelige studentforbund. Begge teologistudenter ved TF