Nytt styre i Norges Kristelige Studentforbund

Valg av nytt styre under Landsmøtet i helgen

I helga 17. – 20. mars holdt Forbundet sitt årlige landsmøte. Her ble det valgt nytt styre og vedtatt to nye resolusjoner for økonomisk boikott av Israel og støtte til Stavangerbiskop Erling Pettersen.

Ny leder i Forbundet er Andreas Ihlang Berg

Nestleder Jenny Marie Kvisler Lillevold

2. nestleder Ingrid Brækken Melve.

Se og hør den nye lederen tale

Boikott av Israel
Norges Kristelige Studentforbund (NKS) vedtok under landsmøtet å gå inn for full økonomisk boikott av israelske varer.
”Vi må ta avstand fra bruken av teologi som premissleverandør for fordeling av landområder og rettigheter knyttet til status og statsborgerskap. En teologi som ikke tydelig tar avstand fra vold og okkupasjon er ikke i samsvar med kristen lære” står det i resolusjonen.

Se hele resolusjonen for boikott av Palestina

Støtter Erling Pettersen
Carissimi-prester i Stavanger bispedømme nekter nattverdsfelleskap med biskop Erling Pettersen på bakgrunn av biskopens ståsted i spørsmålet om homofilt samliv. Forbundet er enige med Pettersen i at fullt nattverdsfelleskap skal forventes av alle som tjenestegjør i Den norske kirke, og er en nødvendighet for å opprettholde samtale og kontakt.

Se hele resolusjon-Carissimi