Reise til Palestina med Forbundet?

Har du lyst til dra på en spennende utveksling til Palestina og besøke vår søsterorganisasjon Palestine Youth Ecumenical Movement (PYEM)? Har du lyst til å besøke steder Jesus skal ha besøkt, få innsyn i hverdagslivet i dagens Palestina og bli kjent med folk som lever der i dag?

I sommer sender Forbundet tre eller fire medlemmer til Journey for Justice 30. juni til 8 juli, en sommerleir i Palestina arrangert av KFUK-KFUM i Øst-Jerusalem gjennom et program som kalles Joint Advocacy Initiative (JAI). NB: Fristen for å søke om å få reise er kl. 15.00 fredag 13. april (se skjemaet nederst på siden). Aldersgrensene for å bli med på turen er 18 til 34 år (du trenger ikke være under 26 år som beskrevet på nettsidene til PYEM).

Programmet for sommerleiren ser slik ut:

30. juni: Ankomst
1. juli: Introduksjon til KFUK, KFUM og Joint Advocacy Initative. Vi blir med på en guidet tur til Fødselskirken og markedet i Betlehem, og får møte lokale jordbrukere.
2. juli: Tur til Jerusalem. Vi besøker gamlebyen, Al-Aqsa-moskeen, og Den hellige gravs kirke. På ettermiddagen møter representanter fra ICAHD, en israelsk fredsorganisasjon som jobber mot Israels riving av palestinske hus og bygninger, og på kvelden blir det filmvisning.
3. juli: Tur til Jeriko. Vi besøker stedet hvor Jesus ble døpt og klosteret på Mount of Temptation.
4. juli: Vi reiser tilbake til Betlehem, og møter studenter ved universitetet. Denne dagen lærer vi om BDS-kampanjen, Kairosdokumentet, og Oliventrekampanjen.
5. juli: Vi møter ledsagere fra EAPPI
6. juli: Vi hjelper lokale landbrukere, og møter flyktninger i en flyktningleir. Kulturkveld.
7. juli: Tur til Ramallah. Temaet for dagen er situasjonen for palestinere i israelske fengsel. Avskjedsmiddag.
8. juli: Avreise

I tillegg kommer vi til å besøke et kvinnesenter i Abu Dis, som du kan lese mer om her. NB: Programmet er tentativt.

Utvekslingen er gjensidig, og vi ønsker tre eller fire medlemmer fra PYEM velkommen til Norge i september. De skal delta på Forbundshelga og Kirkeuka for fred i Palestina og Israel. Vi ønsker at studenter fra de to organisasjonene skal bli kjent med hverandre og bidra til gjensidig organisasjonsutvikling, og det forventes at de som blir plukket ut til å reise til Palestina også har mulighet til å bidra under disse arrangementene. Det forventes videre at deltakerne engasjerer seg i Forbundets palestinautvalg. I år har utvalget rettet et ekstra fokus mot studentmenigheter i Norge, og hovedformålet med utvekslingen er å videreformidle erfaringer og historier til slike menigheter og samfunn. Følgende konkrete aktiviteter planlegges:

• Gjensidig utveksling (som beskrevet)
  • Skrive artikler som kan trykkes i norske menighetsblad
  • Oppdatere en blogg fra utvekslingen
  • Lage en temakveld om hvordan det er å vokse opp og leve under israelsk okkupasjon
  • Arrangere et temamøte under Globaliseringskonferansen 12.-14. oktober

Forbundet har lange tradisjoner for å støtte den palestinske frigjøringskampen. “Forbundets palestinaengasjement“, et grunnlagsdokument vedtatt av Landsmøtet, redegjør for organisasjonens synspunkter og politikk.

Torkil Hvidsten og Bashir Musleh

Besøk på kvinnesenteret i Abu Dis

Fristen for å søke om å få reise er kl. 15.00 fredag 13. april. Du søker enkelt ved å fylle ut skjemaet nedenfor:

Egenandelen for å reise er 1500 kr, og dekker alt av reise, overnatting og mat. Reiseforsikring, samt sosiale og private utgifter i Palestina, dekkes av deltakerne selv.  Søknaden din blir overlevert til Landsstyret som avgjør hvem som får reise.

Søknadsfristen har nå gått ut.