Kvinnesterk delegasjon fra Bergensforbundet

Etter endt vervekampanje høsten 2017 gikk Bergensforbundet av med seieren. På Forbundshelga tok vi en prat med den kvinnesterke delegasjonen fra Bergen, bestående Elisabeth Arnevik Barkved og Edel-Marie Haukland, samt de to som har jobbet mye denne høsten for å få Bergensforbundet opp på beina igjen, Audun Stranden (leder i NKS) og Per Høyland (organisasjonsutvikler i NKS).

Elisabeth Arnevik Barkved, Edel-Marie Haukland, Per Høyland og Audun Stranden. Foto: Ingvild Yrke

Første spørsmål går til deg, Audun. Hva er denne “vervekampanjen” som Bergensforbundet har vunnet, egentlig?
-Jo nå skal du høre, smiler Audun Stranden. Han liker å snakke om vervekampanjen. På årsmøtene i lokalforbundene spør vi oss: Hvor mange nye medlemmer klarer i å verve i løpet av året? Disse målene er selvsagt tilpasset størrelsen på lokalforbundene. Som en gulerot lovet den nasjonale studentledelsen premier til medlemmer som verver mange nye forbundere. I tillegg lovet vi en rosin i pølsen til det lokalforbundet som kom nærmest sitt eget mål. I år ble det Bergensforbundet, som velfortjent ble feiret med trampeklapp på Forbundshelga. Premien er en pizzakveld for hele lokalforbundet!

Gratulerer med seieren, Bergensforbundet! Jeg må nesten spørre: Hva føler dere nå?
-Tusen takk! Vi ble faktisk veldig overrasket, ler Edel-Marie. -Kjempestas, skyter Elisabeth inn, særlig siden vi jo også er helt nye i Bergensforbundet. Vi gleder oss til pizza. Vi gleder oss til fremtiden, rett og slett! Det må være lov å si?

Der er veldig lov å si. Hvordan ble dere kjent med Forbundet da?
-Vi ble begge indirekte kjent med Forbundet gjennom Twitter og venner. Jeg fikk vite om Forbundet gjennom kjente, og dessuten flyttet jeg inn i forbundskollektivet da jeg gjorde bergænser av meg. På innflyttingsfesten var Elisbeth invitert, forteller en ivrig Edel-Marie. Vi visste om hverandre fra før via internett, men møttes først for en måned siden.

Hvordan har det vært å møte andre lokalforbund på Forbundshelga?
-Det har vært veldig bra! Vi har blitt ivaretatt og godt mottatt som “nye”. Vi har fått nye bekjentskaper og kommet litt tettere på organisasjonen, sier Elisabeth.
-Men vi skulle gjerne hatt underholdningskveld på Forbundshelga. Det hadde vært så hyggelig, skyter Edel-Marie lynraskt inn fra sidelinjen.

Per og Audun, dere har vært mye i Bergen denne høsten. Hvordan har det vært?
-Vi har jobbet mye for at Bergensforbundet skal blomstre i regnet. Studentorganisasjoner har én ting til felles over hele fjøla: Folk begynner å studere, og folk slutter å studere – det betyr stor utskiftning i medlemsmassen hvert år. Derfor er det veldig viktig å bygge solide lokalforbund som hele tiden har en jevn tilstrømning av nye folk, og hvor eierskapet til aktivitetene og organisasjonen ligger godt forankret lokalt, sier Per. Blant alle breiflabbene i denne byen har vi fisket opp et knippe engasjerte studenter som virkelig har troen på Bergensforbundets fremtid! Det er veldig stas.
-Ja, vi har allerede lagt til noen arrangementer, sier Edel-Marie. Vi fant ut at vi ville lage en bibelgruppe i tillegg til fredagsarrangementene. Det fungerer bra, og vi kan invitere folk personlig inn til disse gruppene. Vi har også arrangert en temakveld om Palestina under Kirkeuka for Fred på Kvarteret i Bergen. Det var gøy! Jeg har troa på samarbeid med andre kristelige organisasjoner.
-Ja, jeg synes vi skal ut og treffe styrene i de andre studentorganisasjonene. Det er lurt å bygge nettverk. Vi må møte hverandre med åpne sinn, men samtidig passe på at vi er tydelige på hvor vi står som organisasjon, sier Elisabeth.
-Vi stiller i hvert fall kvinnesterke, ler de begge to og bretter opp ermene for videre lokalt arbeid.

Vi blir sittende å dele erfaringer og utveksle forslag til hva man kan gjøre lokalt. Edel-Marie og Elisabeth bobler over av entusiasme til juleavslutning og åpen scene nevnes. Journalisten takker for seg og tenker i sitt stille sinn at slik entusiasme og glede smitter langt over lokalforbundsgrensene.

PS: Vi oppfordrer til å holde koken og verve flere, både venner og ukjente. Premier – merch fra Forbundet og Bjørneboe-trykk – venter den ivrige verver!

Tekst: Ingvild Yrke
Banner-foto: Per Høyland