Vil “gi bort” høytidsdager til feminister, miljøbevegelse og muslimer

Leder i Norges Kristelige Studentforbund, Ingvild Yrke, foreslår å bytte ut «andredagene» som offentlig høytidsdager med Id, 8. mars og Den internasjonale miljødagen.

Oversikt over medieoppslag nederst i saken.

Den årvisse diskusjonen om fri på bevegelige helligdager har dukket opp igjen. I år har prestene Per Anders Nordengen og Einar Gelius tatt til orde for at også «andredagene» – altså 2. juledag, 2. påskedag og 2. pinsedag skal fjernes som fridager. Leder i Norges Kristelige Studentforbund, Ingvild Yrke, vil ikke fjerne fridager – men mener at andredagene kan være modne for utskiftning.

Ingvild Yrke

– Det er ikke akkurat i kirkens stolteste tradisjon når prestene angriper arbeidsfolks goder og rettigheter. Livet består av mer enn arbeid, og folk trenger tid til hvile, venner og familie. Men Gelius og Nordengen har et poeng i at andredagene til jul, påske og pinse ikke er like nødvendige som før, mener Yrke.

– Fri på andredagene er en praktisk anordning fra da det var umulig å få gitt alle et kirketilbud på selve høytidsdagen. Sånn er det ikke lenger. Verden har forandret seg, og da kan det være en god idé å se om vi skal endre på sammensetningen av offentlige høytidsdager også.

– Den internasjonale kvinnedagen 8. mars, Verdens miljødag og id al-fitr eller id al-adha er gode alternative offentlige høytidsdager, ifølge Yrke:

­– Norge har en lang kristen historie, og det er naturlig at fridager faller sammen med kristne høytider. Men vi er nå et mer mangfoldig samfunn. Muslimene er den største religiøse minoriteten i landet, og det vil være naturlig at deres viktigste høytider også markeres på nasjonalt nivå.

­– Kvinnedagen har lange tradisjoner i Norge. Likestillingen har etter hvert blitt en slags nasjonalverdi – selv om det fortsatt er mye igjen å kjempe for. Det er på tide å gi denne dagen et offentlig løft på samme måte som 1. mai har fått.

– 5. juni er både FNs internasjonale miljødag og det kirka kaller «Skaperverkets dag». Dette kan være en høytidsdag til både nytte, hygge og nødvendighet: At vi ikke tar vare på skaperverket er en eksistensiell krise som truer oss alle – uavhengig av nasjon og livssyn. Denne dagen kunne vært gjort til en fridag med bred tilrettelegging for dugnad – som å rydde plast i skogen eller strandkanten. Da kan vi komme sammen for å redde framtida, samtidig som vi blir bedre kjent med naboen, og ivaretar landets lange tradisjon for dugnad.

Klassekampen (15.05): Vil ha muslimsk helligdag

Klassekampen (16.05): Tar troa i forsvar (for abonnenter)

VG (15.05): Kristen studentleder foreslår muslimsk helligdag

VG (16.05): KrF vil ikke endre på helligdagene

NRK P2 (15.05): Nyhetsmorgen

Dagbladet (15.05): Kristen studentleder foreslår å «gi bort» helligdager til muslimene

Dagen (15.05): Vil gi bort andredagene til kvinnebevegelsen, miljøbevegelsen og muslimer (for abonnenter)

NRK P1 (15.05): Norgesglasset

NRK (15.05): Vil “gi bort” helligdager til feminister og muslimer

Nettavisen (15.05): Kristen studentleder foreslår muslimsk helligdag

Framtida.no (15.05): Kristen studentleiar foreslår muslimsk heilagdag

Utrop.no (15.05): Kristen studentleder foreslår muslimsk helligdag

Vårt Land (16.05): Sier “ja takk” til kristne helligdager

Aftenposten (16.05): Kristen skepsis til å gjøre Id til nasjonal helligdag

Sarpsborg Arbeiderblad (16.05): Kristen skepsis til å gjøre Id til nasjonal helligdag

TV2 (16.05): Kritisk til å gjøre muslimsk høytid til norsk helligdag

P4 (16.05): KrF vil ikke endre på helligdagene

Dagens Perspektiv (16.05): Kristen skepsis til å endre på helligdagene (for abonnenter)

I tillegg har selvsagt HRS, Document.no og Resett omtalt dette.