Sagaen om Unge Høyre-gutten som ble med i Forbundet

Vegard Tysseland (23) var leder av Osloforbundet fra sommeren 2021 til januar 2024. Han ble aktiv etter han julen 2020 flyttet inn i kollektivet i Universitetsgata 20.Vi har møtt Vegard på Theatercaféen over en kopp kaffe.

Hvordan er det å være engasjert i Forbundet, og hvorfor har du valgt å være med i Forbundet?

Det er kjempegøy! Foreningen er passe liten og passe stor, så en har mulighet til å gjøre mye på egne premisser og det en selv synes er morsomt og inspirerende.

Hvilke erfaringer fra Forbundet tror du at du vil dra nytte av senere i livet?

Jeg tror at det er mye gode erfaringer å ta med seg fra ledelse av frivillige organisasjoner, spesielt foreninger med et kristent verdigrunnlag. Som fremtidig prest er det viktig å vite hva som opptar folk i kirken, og hvordan en skaper åpne og inkluderende arenaer for vår generasjon og alle som kommer etter oss.

Hvordan er stemningen i lokalforbund for tiden?

Den er god! Det siste året har vi hatt god vekst, og vårt nye konsept med «Tørre å spørre» har  virkelig slått an!

Hvem består ditt lokalforbund av?

Hos oss finner du en stor bredde, både i studieretning, teologisk profil og politisk tilhørighet. De aller fleste hos oss er veldig engasjerte i samfunnsspørsmål, og vi er veldig glade for at vi de siste årene også har klart å gjøre Forbundet en attraktiv forening for mennesker på tvers av de tradisjonelle politiske aksene. Gitt min egen bakgrunn fra Unge Høyre har det vært viktig for meg å vise at Forbundet er mer enn “en forening for kristensosialistiske rettroende” (Facebookanmeldelse av Osloforbundet)

Er det noen spesielle saker som er ekstra viktige for dere?

Jeg kan jo bare snakke for min egen del, men jeg er spesielt opptatt av å kunne skape en arena for refleksjon rundt tro og livet generelt hvor en blir tatt i mot som den en er. Det er viktig for meg at alle, uavhengig av faktorer som legning, kjønn og etnisitet skal kunne føle seg hjemme i kirken, og i Forbundet. Hos oss er det plass til hele deg!

Har du en morsom historie å fortelle fra den siste tiden i Forbundet?

Noe av det mest spennende er nok å fortelle om hvem vi er når vi står på stand «ute i den profane verden». Det er veldig mange som blir overasket over hva vi gjør og hva vi står for!

Er det noe dere ser ekstra frem til det neste året?

Vi ser frem til å jobbe mer målrettet mot medlemsvekst. Det blir også spennende å se hvordan vår nye grafiske profil blir tatt imot!

Beskriv lokalforbundet med tre ord:

Jovialt, inkluderende og levende!